Hvad er Google Hummingbird ?

google hummingbirdGoogle Hummingbird blev implementeret i Googles søgealgoritmer første gange i 2013. Hummingbird handler om synonymer men også sammenhænge. Imodsætning til de forrige algoritmer Panda og Penguin har Hummingbird været nævnt, som en fuldstændig gennemgang af den centrale algoritme. Hummingbird signalerede Googles forpligtelse til en mere nuanceret forståelse af hensigten med søgende’ forespørgsler med det mål at matche med mere relevante resultater. Googles Hummingbird vægter mere og mere det gode indhold og de gode tekster, fremfor “denne side er lavet for Googles skyld”.

 

Hummingbird handler om synonymer men også sammenhænge

Denne nye Google opdatering er en af de største

Denne nye opdatering er en af de største siden starten år 2000, så der er fra Googles side stor fokus på man ønsker at forbedre brugeroplevelsen når personer laver diverse søgninger i Google. Det er de næste skridt mod en mere semantisk søgealgoritme. Med Hummingbird kigger Google mere på den samlede sætningen og samtidigt også hvad de enkelte ord betyder. Det handler i bund og grund om, at Google begynder at forstå, hvad en person søger efter og samtidig præsentere svaret så hurtigt, som muligt. Istedet for, som tidligere, blot at fremvise de resultater, der relaterer sig til en ret så specifik søgestreng.

Hvad får det af betydning for min søgeordsoptimering?

Man kan sige at med introduktionen af Google Hummingbird er der tale om en større omskrivning af Googles algoritmer. Den har dog ikke den store betydning for måden hvorpå vi fremadrettet i SEO branchen, skal lave vores søgeordsoptimering. Det handler fortsat om at levere indhold og tekster, folk der kigger forbi din hjemmeside faktisk gider læse eller se hvis det er en video. Der bør dog være noget mere fokus på semantikken, så du sikrer dig du imødekommer det emne den enkelte søger leder efter. Det betyder nemlig meget for det nye fokuspunkt : den såkaldte bouncerate. Så personen ikke ender tilbage i søgeresultatet alt for hurtigt og forlader sin side igen.

Den nye algoritme fokuserer på mening frem for enkeltord

Den nye algoritme fokuserer på mening frem for enkeltord. Det beskrives kort og godt at en velformuleret tekst, der beskriver et relevant emne, nu får meget mere opmærksomhed fra Google end de enkelte nøgleord. På den måde er det ikke længere det enkelte ord det vægtes, men den sammenhæng det indgår i. Og ikke som før, hvor man bare skulle læsse en masse ord ind i teksten med det enkelte nøgleord, og den vej blive fundet.

 

Hummingbird algoritmen fokuserer på mening frem for enkeltord

Google siger….

Googles siger at Hummingbird ændrer ikke ved måden, vi bør arbejde med selve søgemaskineoptimering. Men mere at fortsætte med at levere originale tekster, videoer og billeder af højeste kvalitet. Det er stadig anbefalelsesværdigt at give brugeren et hurtigt overblik over, hvad din artikel handler om ved at bruge nøgleord i sidens titel, URL, overskrift etc.

Gode råd til søgemaskineoptimering efter Hummingbird

Det ligger fast at Hummingbird ikke har den store essentielle betydning for måden hvorpå vi laver SEO. Det giver mig så lyst til alligevel lige kort at beskrive nogle gode råd til søgemaskineoptimering efter Google Hummingbird.

Sørg for indholder på siden er godt

Sørg for dine læsere får valuta for deres tid de bruger på din hjemmeside. Det vil med garanti sikrer dig bedre placeringer i søgeresultaterne, og chancerne for sociale delinger er langt større. Det vil for alle være svært at vurdere hvad højt kvalitetsindhold er. Men så kan du jo lade venner og kollegaer læse korrektur på dine tekster og lade dem vurdere inden du poster emnet på hjemmesiden. Kan de lide det du skriver, er chancen for andre også kan, herunder også Google Hummingbird. Du kan skabe mere substans til indholdet ved at benytte grafiske elementer, som infografik, grafer, billeder og selvfølgelig videoer.

 

Skab mere substans i dine indlæg med infografik og video

Benyt dine nøgleord men vær specifik

Vi anbefaler du bruger både title-tag og metabeskrivelser under introduktionen af, hvad den søgende kan forvente at finde i artiklen. Gerne på en mere unik og spændende facon. Da det er teksterne, der fremvises i Googles resultatoversigt, giver det dig en fantastisk mulighed for at skille dig ud fra konkurrenterne. Husk også at få de vigtigste temaer og nøgleord skriblet ind i H-tags og links samt i billedernes ALT-tekster.

Sørg for at skabe en god struktur og få bygget links

Det er vigtigt at der bliver lavet en god overskuelig on-page linkstruktur, der skaber et gennemskueligt hierarki og samtidig guider den enkelte bruger gennem siden på en elegant måde. Det bør laves således at det er let for brugeren at finde frem til netop den information, de i første omgang var på udkig efter. I sidste ende er det dog de eksterne links, der skaber opmærksomhed om emnet på din side, og derfor er indholdet vigtigt, så folk vil dele dine indlæg med andre på feks de sociale medier.

Gør hvad du kan for en god PageSpeed på sitet

Vi ved alle at vente på en hjemmeside, der loader for længe er noget af det værste vi ved. Benyt derfor værktøjerne: Pingdom eller Googles PageSpeed Insights , der måler hvor hurtigt din hjemmeside loader, og giver dig samtidig feedback på hvilke ændringer du kan foretage, for at øge din pagespeed. Det er ikke officielt meldt ud hvad grænsen for pagespeed er, men gør dig selv den tjeneste at optimer så meget, som muligt.

responsive hjemmesider

Responsivt design

Et responsivt design, vil sige at din hjemmeside matcher de forskellige apparater folk idag søger via. Herunder selvfølgelig:

  • Den stationære computer med den store skærm
  • Den bærbare computer
  • Ipad og andre gadgets
  • Smartphones

Pas på at en seperat mobilside med mindre indhold end på selve hjemmesiden, ikke ender med at folk forlader mobilsiden og det i sidste ende kan koste dig at du bliver straffet via boucerate i Google. Pas også på med for indholdsmæssigt tungt materiale. Såsom for mange billeder på en side, for mange videoer og andet, der skal loades ind før resultatet kan vises. Det er idag nemt at konvertere til et CMS system der er både mobilvenlig og responsivt.

 

Endnu engang tak fordi du læste med. Vi håber du vil smide os en kommentar.

Vi vil elske en kommentar (please leave a comment)

Close
Go top
%d bloggers like this: